Olej Konopny CBD – Olejek CBD – zastosowanie, działanie, dawkowanie

CBD na stany lękowe i ataki paniki – Może pomóc czy tylko pogorszy sprawę?

CBD to teraz temat gorących dyskusji. Słyszałeś prawdopodobnie jak przyjaciele lub członkowie rodziny wspominają o nim, a  może po prostu przeczytałeś coś na ten temat w mediach społecznościowych lub  na jakiejś stronie internetowej.

Ludzie teraz częściej niż kiedykolwiek wcześniej próbują go jako środka na różnego dolegliwości fizyczne, psychiczne jak i emocjonalne.

Ale czy jest to naprawdę skuteczne? Czy może pomóc się się uwolnić od stanów lękowych czy ataków paniki, może wręcz pogorszy sprawę?

Odpowiedzi na te pytania są w pewien sposób skomplikowane, ale niektóre z nich mogą cię zaskoczyć.

Ile CBD powinieneś brać na lęki, stany lękowe i ataki paniki?

CBD to skrót od cannabidiolu. Jak pisze Dr. Peter Grinspoon CBD to drugi zaraz po THC co do ilości występowania w marihuanie składnik. Jednakże w przeciwieństwie do THC CBD nie jest substancją psychoaktywną, co oznacza, że nie powoduje efektu odurzenia.

Jak pisze Amerykańska FDA CBD jest bezpieczne dla większości ludzi. Haczykiem jest jednak to, że nie ma jednoznacznie określonej dawki na którekolwiek, ze stosowanych je do leczenia schorzeń. Dlatego musisz sam sprawdzić jaka dawka będzie odpowiednia dla Ciebie.

Znalezienie odpowiedniej dawki, która najlepiej będzie działać na Twoje stary lękowe jest dość trudne. Po pierwsze musisz zdecydować CBD w jakiej formie preferujesz.

Możesz kupić CBD w tinctures, kapsułkach, tabletkach czy nawet edibles(like gummies). Możesz także  w postaci płynu do e-papierosa.

Musisz także zdecydować jaki jaki rodzaj olejku CBD chcesz brać. Możesz kupić olej  CBD w czystej postaci, który oczywiście zawsze będzie miał najwięcej czystego CBD.

Najlepiej byłoby najpierw skonsultować się ze swoim lekarzem przed stosowaniem CBD.  Niestety co tu kryć mnóstwo lekarzy w Polsce jest zacofanych i przepisują to co duże koncerny farmaceutyczne im każą. Możesz więc się spotkać, że lekarz będzie ci odradzał stosowanie CBD.  W takim przypadku najlepiej zacząć stosowanie od małych dawek. Efekty mogą nie być widoczne od razu dlatego musisz dać CBD ok. 2 tyg. Regularnego stosowania. Jeśli po tym okresie nie zauważysz żadnej różnicy to powinieneś zwiększyć dawkę.

Bardzo ważne jest stopniowe zwiększanie dawki, żeby bać organizmowi się do CBD przyzwyczaić. Większość ludzi nie zauważa pozytywnych rezultatów z dnia na dzień, a ponieważ każdy organizm jest inny możesz potrzebować trochę mniej lub więcej czasu, żeby przystosować się do CBD niż ktoś inny. Bądź cierpliwy i daj CBD trochę czasu na działanie.

Jakie jest ryzyko?

 

Tak jak przypadku praktycznie każdego innego środka leczniczego także i w przypadku CBD jest pewne ryzyko. Cathy Wong przedstawia kilka efektów ubocznych mogących wystąpić  przy stosowaniu CBD. Takimi efektami ubocznymi mogą być wymioty, biegunka i pogorszenie stanów lękowych. Osoby z chorobami  wątroby także muszą uważać przy stosowaniu CBD ponieważ są pewne dowody mogące świadczyć o tym, że CBD  może powodować zwiększoną produkcję enzymów wątrobowych. To może prowadzić do inflamation wątroby i jej uszkodzenia.

Każdy kto bierze leki anti-epileptic powinien skonsultować się z lekarzem ponieważ znane jest kilka przypadków gdy tego typu leki i CBD negatywnie na siebie wpływają.

Kobiety w ciąży oraz te karmiące piersią także powinny skonsultować się z lekarzem zanim zaczną stosować olejki  CBD ponieważ nie ma jeszcze badań nad tym czy CBD może być w takim przypadku szkodliwe czy też nie.

Jakie więc są ryzyka związane ze stosowaniem CBD? Jest to dyskusja, którą powinieneś przeprowadzić ze swoim lekarzem zanim zaczniesz stosować CBD. Czy jednak chcesz przedyskutowywać to ze swoim lekarzem, to już pozostawiam Tobie. Coraz więcej lekarzy zaczyna się pozytywnie wypowiadać o CBD ponieważ jest ono dosyć bezpieczne do stosowania, nadal jednak niestety większość lekarzy jest temu przeciwna.

Co mówią badania?

 

Ostateczny werdykt na temat tego jak bardzo skuteczne jest CBD na lęki i ataki pani kinie został jeszcze wydany, ale jest już całkiem sporo badań pokazujących całkiem dobre wyniki. Badanie przeprowadzone przez  Esther M. Blessing, Maria M. Steenkamp, Jorge Manzanares, Charlest R. Marmar dowiodło, że CBD może być skutecznie w leczeniu różnych  zaburzeń na tle lękowych oraz tych związanych z atakami paniki. Wygląda na to, że CBD oddziałuje na kilka receptorów w mózgu  związanych z lękami i strachem: 5-HT1A (receptor serotoniny) i receptor cannabinoidalny typu 1 (CB1R).

Inne badanie przeprowadzone przez  grupę innych naukowców, o którym możesz przeczytać tutaj dowiodło, że CBD może pozytywnie wpływać na osoby które mają lęki w sytuacjach interakcji z innymi czyli mają tzw. zaburzenia  SAD (Socialized Anxiety Disorders) ponieważ  CBD nie tylko zmniejszyło uczucie niepewności u testowanych osób, ale także poprawiło ich percepcję, bystrość i wpłynęło na poczucie komfortu w momencie gdy poddano ich symulacji wystąpienia publicznego.

Co więcej u osób, które cierpią na zaburzenia snu CBD łącznie ze stanami lękowymi czy napadami paniki CBD może powodować dodatkowo uczucie komfortu i odprężenia tak potrzebne do prawidłowego snu.

Końcowe przemyślenia

 

Podczas gdy nadal nie ma ostatecznego potwierdzenia skuteczności CBD jest sporo indywidualnych przypadków i wyników przeprowadzonych badań sugerujących, że może ono pomóc  obniżyć częstotliwość i intensywność stanów lękowych i ataków paniki. Pamiętaj jednak, że przed rozpoczęciem stosowania CBD wskazane byłoby skonsultowanie się z lekarzem. Tylko najlepiej, żeby był to lekarz z otwarty umysłem  będący na bieżąco z najnowszymi odkryciami medycyny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *